Privacyverklaring & klachtenregeling

 Privacy wetgeving omtrent het doel van gegevensvoering

Om uw behandeling goed uit te kunnen voeren, houdt de oefentherapeut een dossier van u bij. In dit dossier staan de voor de behandeling belangrijke medische en persoonlijke gegevens. Registratie van deze gegevens vallen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO. Persoonlijke gegevens en uitwisseling gegevens met andere instanties De gegevens die worden geregistreerd zijn: NAW -gegevens, geslacht, geboortedatum, e-mail adres, telefoonnummer, BSN, zorgverzekeringsgegevens, behandelgegevens, gegevens over gezondheid. De persoonsgegevens die wij verwerken zijn bedoeld voor de uitvoering van een efficiënte (para)medische zorg & hulpverlening, voor een goede kwaliteitsbewaking van de zorg en voor Financiële afhandeling van de geboden zorg met de patiënt dan wel diens zorgverzekeraar. De adresgegevens, het e-mailadres en het telefoonnummer worden gebruikt om te kunnen communiceren met de cliënt. Met behulp van de combinatie BSNnummer, geboortedatum en geslacht worden, via een beveiligde verbinding Vecozo uw verzekeringsgegevens opgevraagd. Bij uitwisseling van behandelgegevens heeft de praktijk met alle instanties een verwerkersovereenkomst gesloten volgens de huidige wetgeving en de AVG. Vastgelegde gegevens worden uitgewisseld met uw huisarts of medisch specialist en, in voorkomende gevallen, met de waarnemer van uw therapeut. Alleen met uw toestemming kunnen uw gegevens gebruikt worden voor specifieke doeleinden; bijv. wetenschappelijk onderzoek of statistiek. Gegevens uit uw dossier worden aan anderen verstrekt als dat wettelijk is voorgeschreven. Uw toestemming is niet nodig als de gegevens die worden gebruikt niet meer tot uw persoon herleidbaar zijn.

 

Bewaartermijn, inzien, aanpassen of verwijderen van uw gegevens

De dossiergegevens worden, zoals wettelijk bepaald conform de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst (WGBO), 15 jaar bewaard. U heeft er recht op uw gegevens in te zien, te corrigeren of te verwijderen en u kunt om een afschrift van uw gegevens verzoeken. Uw oefentherapeut moet dat verzoek binnen vier weken honoreren, tenzij dit in strijd is met het privacybelang van een ander. Voor het verstrekken van afschriften mag hij een vergoeding vragen. Als u van mening bent dat de gegevens in uw dossier inhoudelijk onjuist zijn, kunt u de oefentherapeut vragen deze te corrigeren. U kunt hem ook vragen een door u afgegeven (aanvullende) verklaring over de gegevens aan het dossier toe te voegen. U krijgt binnen vier weken te horen of, en zo ja, in hoeverre aan uw verzoek wordt voldaan. U kunt uw oefentherapeut vragen (een deel van) uw gegevens te vernietigen. Uw oefentherapeut moet dit verzoek binnen drie maanden uitvoeren, tenzij hij aannemelijk maakt dat het bewaren van de gegevens van aanmerkelijk belang is voor iemand anders dan uzelf, of omdat een wettelijke bepaling vernietiging verbiedt. Een verzoek dient schriftelijk te worden gedaan, vergezeld van een kopie van een geldig legitimatiebewijs, en de zorgverzekeraar zal hiervan op de hoogte gebracht worden.

 

Beveiliging

Uw oefentherapeut draagt er zorg voor dat uw gegevens veilig worden opgeborgen, dat deze niet verloren raken en niet in onbevoegde handen komen. Rechtstreeks bij uw behandeling betrokken hulpverleners zoals de waarnemer hebben ook toegang tot uw gegevens. Zij hebben alleen toegang tot die gegevens in het dossier die noodzakelijk zijn voor hun taak. Deze hulpverleners zijn verplicht tot geheimhouding. Tevens wordt u er op gewezen dat u de mogelijkheid heeft om een klacht in te dienen bij de nationale toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens.

 

Klachtenregeling

Als u een klacht heeft over de geleverde zorg door uw zorgverlener kunt u terecht bij het Klachtenloket Paramedici. Als u ontevreden bent over de geleverde zorg kunt u de volgende procedure volgen:
Een gesprek aangaan met uw zorgverlener. Het is goed mogelijk dat die niet beseft dat u ontevreden bent en waarover u ontevreden bent. Er kan sprake zijn van een misverstand. Vaak leidt zo’n gesprek al tot een oplossing.
Het kan zijn dat een gesprek geen of niet voldoende oplossing biedt. Of er is een goede reden om geen gesprek aan te willen gaan. Dan kunt u gebruik maken van de klachtenprocedure. De Klachten- en geschillenregeling Paramedici, biedt u, mits uw zorgverlener hierbij is aangesloten, een onafhankelijke klachtenfunctionaris. Via de website www.klachtenloketparamedici.nl vindt u nadere informatie, het meldformulier en uitleg over de procedure. Komt u er niet uit of heeft u nadere vragen, dan is het ook mogelijk om het klachtenloket via de mail of telefonisch te benaderen.

Voor vragen of meer informatie:
e: info@klachtenloketparamedici.nl
t: 030 310 09 29 (bereikbaar van ma t/m vr 9.00 tot 12.30 uur)

 

Eszter Szilagyi, oefentherapeut Mensendieck

Persoonlijk AGB: 07998670

Praktijk AGB: 07000047

KRP nr: 19900903593

Lidnr VvOCM: 101389

KvK inschrijfnr: 34381626